Diabetes typ 1

23.01.2017

Godmorgon!

Här sitter jag nu klockan 5.00 och har varit vaken sen klockan 4.00. Helt sjukt! Trött på att inte få sova normalt! Men man får massa gjort iallafall. 

Mamman och jag fick ett litet prat om flytten hit (kanske, 99 % säkerhet.) När jag precis skulle sätta mig och skriva igen började jag kräkas.

Magsjuka eller ett rejält knaprande av värktabletter de senaste dagarna p.g.a. nackspärren? How knows? Ja, ja, får behandla mig själv för magsjuka. Så idag blir alla hemma...



Luddes debut

Som ni  redan förstått (om ni läst allt) så har Ludde diabetes och mycket viktigt att lägga till -typ 1. 

Han fick det dagen innan han fyllde 4 år =(

Jag tyckte han verkade hängig, trött och grinig under en period. Han började kissa i byxorna och i sängen dagligen. Konstant törstig. Men det som var avgörande, var när jag hittade honom på toaletten i färd med att låta vattnet forsa in i munnen. Började googla och ringde VC. Fick en tid dagen efter på morgonen. 

Väl där, konstaterades det att Ludde hade diabetes utan vidare utredning. Detta konstaterades med ett stick i fingret och urinprov. Så akut in med ambulans till Falu lasarett och inläggning på avdelning 34 i två veckor. För att lära oss "ALLT" om diabetes.  



Vad är diabetes?

Insulin är ett hormon som produceras i bukspottkörteln. Om Bukspottskörteln slutar fungera, kan inte kroppen producera insulin. 

Insulinet behövs för att glukos ska kunna komma in i cellerna och ge kroppen energi. Öppnar inte cellerna upp sig och släpper in glukosen, blir blodet fullt av glukos och kroppen tömd på energi. Sakta men säkert lägger kroppen ned bit för bit och till sist dör man. 

Bildförklaring: Se nyckeln som insulin som låser upp cellen så glukosen kan åka in och omvandlas till energi


Två olika sorter

Typ 1 och typ 2. Varför? 

Typ 1 

Är obotlig och man måste behandla med insulin dagligen för att inte dö. Bukspottkörteln slutar fungera helt. Kallades tidigare i mannamun för "ungdomsdiabetes," då det oftast drabbar barn. UNGEFÄR TVÅ BARN OM DAGEN DRABBAS AV DENNA OBOTLIGA OCH DÖDLIGA SJUKDOM!

Typ 2

Är en diabetes typ som ökar lavinartat i Sverige p.g.a. ändrad livstil (vi mår för bra.) Man kan genom kostförändringar och motion "kicka" igång bukspottkörteln igen. Man behandlar oftast med tabletter och ovanstående. Dock gäller detta inte alla utan för en del, räcker det inte och man måste även här börja insulinbehandling då bukspottkörteln lägger ned helt!


Så hur det är att leka bukspottkörtel?

"-Nja, det är nog det värsta jobb, jag haft! Då har jag ändå haft en del skitjobb! ;) Att dygnet runt, alla dagar, året runt -försöka hänga med i kolhydratintag, aktivitet, infektioner, tillväxt, tillväxthormoner... är ja... JÄVLIGT svårt!"

För att veta hur mycket insulin Ludde ska ha till varje måltid, räknar vi kolhydrater (KH.) Tidigare har vi räknat ut hur många KH 1 enhet insulin täcker. Exempelvis:

Till frukost täcker 1 enhet insulin 17 KH

Till lunch täcker 1 enhet insulin 27 KH

För att korrigera ett för högt blodsocker (BS) krävs det 1 enhet insulin för att sänka BS med 5 mmol (mätvärde) 

De doser vi ger manuellt vid måltider och korrigeringar kallas för bolusdoser.

Sedan har vi en s.k. basaldos som går dygnet runt utan att vi gör något manuellt förutom att programera den. Det är denna man måste gå lite på känn hur mycket insulin som krävs varje timme dygnet runt. Kan ju vara väldigt föränderligt, vissa dagar är han väldigt aktiv och andra dagar är han sjuk!


För er som inte känner mig så är jag (har alltid varit) en prylnörd och har även därför snöat in på att ge Ludde de bästa förutsättningar som finns, även om de inte är medicinskt godkända. Jag har därför skaffat oss "Nightscout" -jag kommer berätta mer om detta i ett senare inlägg, ja för det krävs ett helt inlägg.

Men Ludde har i dagsläget en pump som hjälper oss dosera både manuellt och automatiskt (Paradigm Veo.) Han har även en sensor (dexcom G4), som mäter hans BS kontinuerligt var 30 sek och skickar sedan ett samlingsvärde vidare till en extern enhet var 10:de min. Både sensorn och pumpen är satta med nål på hans kropp....



Myter och skitsnack en diabetiker INTE vill höra

"-Men herregud, va han är svårinställd"

-Ja, ska sluta be honom äta, växa, vara sjuk och inte få stresspåslag. Vänta lite!!!

"-Fick han mycket godis när han var lite?"

-Nope, inte en j-la bit innan 3 års ålder, knappt saft!

-"Gud va jag är trött!"

-Du vet fan inte va trött är!

-"LCHF har jag hört ska vara bra för diabetiker"

-"Ska han dö eller!!!"

-"Jag hatar magsjuka, kan folk inte bara respektera 48h regeln! Man blir ju så jävla dålig och det påverkar ju alla!

-"Vad sägs om vårt då. Vi tar BS var 20.de minut dygnet runt gör därefter en korrigering med höjd eller sänkt basal. Trugar i socker för att kunna ge insulin, trots att ungen bara kommer kräkas och inte vill! För vi vet, kan vi inte ge insulin blir det ambulansfärd och inläggning med sockerdropp. Ja för att inte dö gör vi detta, inget konstigt alls!



Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång